Vitamin Shaklee Meredakan Endometriosis

Bismillah...

Shaklee untuk Endometriosis 

Endometriosis tiada ubatnya. Jadi peranan supplemen ialah untuk meredakan kesakitan dan mengawal penghasilan tisu yg tidak normal daripada terus menular. Set Shaklee untuk Endometriosis terdiri daripada:

1. Shaklee Vitamin E
Dapat membantu mengurangkan rasa sakit akibat senggugut. Vitamin E juga sejenis antioksidan yg dapat membantu menghalang pertumbuhan tisu yg abnormal dalam badan seperti endometriosis.

2. Shaklee BComplex
- Diperlukan oleh penghidap endometriosis untuk hati menukarkan estrogen berlebihan kepada estrogen yg lemah dan kurang merbahaya.  
Bcomplex juga membantu menghasilkan ”prostaglandin baik” yg dapat merehatkan dan melebarkan salur darah. Manakala “prostaglandin jahat” menyebabkan kontraksi dan menambahkan kesakitan. Terdapat kajian menunjukkan kesakitan dan jangka masa senggugut ketara berkurangan dengan pengambilan vitamin B-complex. 

4. Shaklee Omega Guard
Asid lemak Omega-3 dapat membantu mengurangkan inflamasi/radang. Kajian ke atas dua kumpulan wanita – satu kumpulan diberi supplemen Omega-3 dan satu kumpulan diberi placebo. Kumpulan yg mengambil Omega-3, rasa sakit sakit senggugut mereka berkurangan dengan banyak sekali.

5. Shaklee Vita C Sustain Release
- Vitamin C memastikan immune sistem anda berfungsi pada tahap optimum supaya tubuh boleh mengesan dan memusnahkan tisu endometrium yg tidak normal.

6. Shaklee Ostematrix
- Ostematrix mengandungi magnesium yang dapat merehatkan otot serta mengurangkan rasa sakit ketika haid/senggugut yang teruk. 

Bagaimana Endometriosis Berlaku

Apabila tisu menyerupai sel-sel endometrium didapati pada bahagian selain lapisan terdalam dinding dan ruang rahim.
Contohnya :
- endometriosis pada tiub falopian
- endometriosis pada permukaan ovari, rahim dsb
- ketulan endometriosis di dalam dinding otot rahim (yang ini endometriosisnya ada nama khas iaitu adenomyosis)
- cyst endometriosis di dalam ovari (yang ini juga endometriosisnya ada nama khas iaitu endometrioma, juga disebut endometriotic cyst atau chocolate cyst)
- endometriosis juga boleh berada pada organ bukan berkaitan peranakan seperti pundi kencing, usus, paru-paru dll

Ini bermakna, jika doktor anda kata anda ada:
- Endometriosis, penyakit itu boleh berada pada mana-mana bahagian anda.
- Pelvic Endometriosis, ia berada pada bahagian pelvis
- Adenomyosis, ini khusus bermakna endometriosis itu berada di dalam dinding otot rahim

- Endometrioma, ia khusus merujuk keada cyst endometriosis di dalam ovari.

Endometriosis ialah salah satu sakit puan yg tiada ubatnya. Selagi anda wanita dan menghasilkan hormon estrogen, endometriosis akan kekal ada. Kebiasaannya penghidap endometriosis akan mengalami kesakitan yg amat sangat ketika hampir waktu period, ketika period dan selepas haid. Panadol, pain killer tidak akan mendatangkan sebarang kesan utk mengurangkan kesakitan ini. Jadi, apa yg biasa diberikan oleh doktor bagi meredakan kesakitan ialah memberikan lucrin, iaitu sejenis suntikan yg dapat menyekat penghasilan hormon estrogen. Estrogen ialah hormon seksual wanita, yg mendatangkan rasa berahi. Jadi, bila tiada estrogen maka nafsu seksual juga akan merudum. Sama seperti wanita yg telah menopaus. 

Hubungi saya untuk konsultasi dan maklumat lanjut.
whatsapp/sms: 0194587610


No comments :

Post a Comment