Seimbangkan Hormon Anda Secara Natural dengan Shaklee

Bismillah...
Kalenjar endokrin adalah sekumpulan sel yg kerjanya menghasilkan – HORMON. Antara kelenjar endokrin yg utama termasuklah kelenjar pituitari, pineal, tiroid, adrenalin dan pankreas.
Tahukah anda hormon dihasilkan menggunakan LEMAK dan KOLESTEROL BAIK? Antara sebab ketidakseimbangan hormon berlaku kerana tubuh kita tidak berkemampuan untuk menghasilkan lemak dan kolesterol ini dengan sendiri. Selain dari itu, toksin yg mengandungi bahan kimia juga boleh mengakibatkan hormon tidak seimbang kerana ia boleh menyerupai hormon.
Sistem endokrin ialah sistem yg kompleks dan sukar difahami tetapi, ada perkara-perkara asaa yg boleh kita lakukan untuk membantu tubuh kita menghasilkan dan imbangkan hormon.
1. Jauhi pengambilan Omega-6 lemak tidak tepu
Badan kita memerlukan lemak untuk menghasilkan hormon tetapi lemak tidak tepu sangat tidak stabil dan teroksida ke dalam badan dengan mudah. Lemak tidak tepu boleh dijumpai dalam minyak sayuran, minyak kacang, minyak kacang soya dan lain2. Yang baik, pilih lemak seperti minyak kelapa, butter dan ikan yg kaya dengan OMEGA-3 (Shaklee Omega Guard ada OMEGA-3)
2. Kawal pengambilan kafein
Kafein berlebihan boleh merosakkan sistem endokrin. Anda boleh gantikan kopi dengan teh herba.
3. Elakkan toksin
Toksin yang dijumpai dalam racun serangga, bahan kimia kegunaan di rumah, plastik dan lain2, mengandungi bahan kimia yg merosakkan hormon. Ia boleh meniru hormon dan menghlang tubuh kita dari menghasilkan hormon yg sebenar. Yang terbaik, cari produk dan makanan yg berasaskan sumber organik.
4. Tidur
Tahukan anda, hormon tidak seimbang jika anda tidak cukup tidur? Tidur 6 – 8 jam sehari sudah mencukupi.
5. Amalkan pengambilan SUPPELEMEN dengan bijak
- Supplemen yg tinggi asid lemak baik untuk hormon seperti GLA dan OMEGA GUARD
- Magnesium boleh membantu kita untuk tidur dengan lebih baik selain dari beratus-ratus fungsi lain
- Vitamin D dapat menyokong fungsi hormon. Caranya – berjemur bawah panas matahari!
6. Senaman ringan
Senaman berat seperti kardio, berlari jarak jauh sebenarnya tidak baik untuk hormon yg tidak seimbang. Tidur adalah lebih penting sebenarnya. Dan amalkan senaman seperti berjalan, berenang dan seumpamanya.
7. Senaman angkat berat
Angkat berat atau short bursts of heavy lifting seperti kettlebells, deadlifts, squats, lunges sangat baik kerana ia boleh mencetuskan reaksi hormon yg baik. Fokus kepada hanya 5-7 set dengan berat yg betul-betul mencabar keupayaan anda.
8. Minyak kelapa
Minyak kelapa baik untuk kesihatan hormon. Ia menyediakan blok binaan asas yg penting bagi menghasilkan hormon. 
9. Perbaiki fungsi LEPTIN
Leptin ialah master hormon. Jika leptin tidak seimbang, hormon lain juga turut tidak seimbang. Memperbaiki leptin dapat meningkatkan kesuburan, mudah untuk kurangkan berat badan, tidur yg lebih baik dan mengurangkan radang/inflamasi. Salah satu cara untuk memperbaiki leptin ialah dengan meningkatkan pengambilan OMEGA-3.
pil hormon shaklee

Hubungi saya untuk konsultasi SEKARANG!
Klik link ini untuk PM -> 
www.facebook.com/vitaminkesuburan

Sms/whatsapp: 0194587610 (SHIKIN)

No comments :

Post a Comment