TIPS MENJAWAB SOALAN "LASER" MASA RAYA NANTI

Bismillah...

"Bila nak ada anak ni, dah lama kan kawin?"

Panas je telinga bila dengar soalan ni kan. Kebiasaannya, kita pun balas balik dengan jawapan yg "laser" juga. Akhirnya, kita ni yang kedengaran macam biadab dan kurang ajar. Of course, kita marah dan bengang sebab orang yg bertanya tu macam tak faham keadaan kita yg memang berusaha nak dapatkan anak. Macam-macam ubat kita makan, ujian itu ini, operate 2-3 kali. TAPI...orang yang bertanya tu tak tahu dan tak faham apa yg kita lalui.

Jangan terlalu negatif bila diajukan soalan macam ni, sebab akhirnya kita sendiri yang akan sakit hati. Raya kita nak seronok tapi jadi sentap pulak, balik gaduh laki bini sebab laki kita relax je macam takda perasaan. Percayalah, suami anda juga ada perasaan tapi beliau memilih untuk tidak terlalu memikirkannya.

Jadi raya tahun ni, jom ubah...jadi POSITIF! Berikan jawapan yangg memberangsangkan bila orang tanya soalan cepumas ni - Bila nak dapat anak?
Jawab dengan senyuman:
- "Insha Allah, tahun depan jika diizinkan"
- "Saya tengah berusaha ni, makcik doa-doakan ya"
- "Kak Bedah dah tak sabar nak bagi duit raya kat anak saya ya?"
- "Nak tunggu anak you besar sikit ni, nanti i menyusul"
- "Belanja saya set Kesuburan Shaklee, boleh tak?" ;)
Secara tak langsung, jawapan kita ni umpama doa dan semangat untuk diri kita sendiri.

Ya, memang tak senang nak tukar dari negatif kepada POSITIF. Kena cuba. Bukan sebab kita nak gembirakan hati orang lain tapi sebab nak gembirakan hati sendiri. Sebab kita nak pelihara hati dan minda kita dari perkara negatif. Cuba ingat balik, apakah perasaan kita masa kita beri jawapan yg negatif macam ni:
- "Tak tahulah, belum ada rezeki"
- "Ko sibuk-sibuk sangat nak tahu ni kenapa?"
- "Entah..."
Rasa sedih, marah, bengang, takda mood, sentap, stress kan? Tapi kalau anda rasa puas hati bila beri jawapan-jawapan macam ni, something is not right.

Hakikatnya, orang memang akan sentiasa bertanya. Hatta anak dah dua orang pun (saya lah tu), orang masih akan bertanya...bila nak tambah lagi? Jadi, BE POSITIVE.

SELAMAT HARI RAYA
MAAF ZAHIR DAN BATIN
Semoga hari-hari terakhir Ramadhan ini dimanfaatkan sepenuhnya
Ikhlas dari, Shikin - your helpful Shaklee agent :)
sms/whatsapp: 0194587610

No comments :

Post a Comment