Berat Badan Berlebihan Punca Tidak Subur?

Bismillah....

Kesan Berat Badan Berlebihan Terhadap Lelaki

Kajian telah membuktikan lelaki yg mengalami obesiti akan menghasilkan cecair semen yg 60% kurang daripada mereka yg normal dan tidak mengalami masalah berat badan. Lelaki obese juga dikhuatiri memiliki 40% lebih banyak kandungan sperma yg tidak sihat berbanding mereka yg mengandungi berat badan yg ideal.

Lelaki yg mengalami berat badan berlebihan, juga memiliki tisu lemak yg berlebihan. Hasil kajian membuktikan tisu lemak mampu menukarkan hormon lelaki iaitu testosterone kepada hormon wanita iaitu estrogen.

Hormon leptin yg dihasilkan oleh sel lemak juga boleh merosakkan sel sperma. Selain darii tu, suhu skrotum juga boleh meningkat akibat tisu lemak yg berlebihan dan seterusnya merosakkan sel sperma

Kesan Berat Badan Berlebihan Terhadap Wanita

Wanita yang memiliki berat badan berlebihan seringkali dikaitkan dengan kesukaran untuk hamil. Ini dapat dikaitkan dengan faktor hormon, sama ada hormon yg dihasilkan oleh ovari iaitu estrogen dan progesteron mahupun hormon yg mengawal fungsi hipotalamus iaitu GnRH. 

Lemak juga dikatakan berupaya menghasilkan hormon yang seakan-akan estrogen iaitu estrone. Keadaan estrogen yg berlebihan ini dipanggil “Estrogen Dominance”. Antara kesan buruk estrogen dominance ini termasuklah senggugut yg melampau, risiko kanser, haid tidak tetap dan juga KETIDAK SUBURAN.

Selain itu, wanita yg mengalami berat badan berlebihan juga berkemungkinan menghidap PCOS atau Polycystic Ovarian Syndrome. PCOS berlaku apabila wanita memiliki hormon lelaki iaitu androgen secara berlebihan. PCOS boleh menyebabkan berlakunya Insulin Resistance, keadaan yg menyebabkan sukar untuk menurunkan berat badan.


Sebaik-baiknya pasangan suami isteri, kedua-keduanya haruslah memiliki BMI(Body Mass Index) yg ideal. BMI melebihi 29 adalah tidak elok untuk pasangan yg cuba untuk mendapatkan cahaya mata. Ketahui BMI anda dengan widget BMI CALCULATOR yg terdapat di panel sebelah kanan -------->>>>

Kata Kevin Zahri, seorang jurulatih kecergasan, berat badan berlebihan dapat diturunkan melalui 3 cara:
1. Kawal pemakanan
2. Senaman
3. Pengambilan Supplemen/Set Kuruskan Badan

Set Kuruskan Badan Shaklee

Set Kurus Shaklee menggunakan 3 langkah iaitu 3B:

1. BUANG - Shaklee Alfalfa/Herblax
Kenapa perlu buang atau detox? Lemak yang telah dibakar perlu dibuang keluar dari tubuh. Jika dibiarkan tersimpan walaupun sudah dibakar, lemak tadi akan diserap kembali oleh tubuh. Detox juga perlu untuk usus besar yg bersih. Jika tidak, nutrien tidak dapat diserap oleh tubuh. Badan akan hantar isyarat yg ia perlukan nutrien (masih lapar), maka kita pun makan dan makan lagi. Entri pasal perut buncit ni ada cerita in detail kaitan usus besar dengan selera makan. Alfalfa berperanan sebagai agen detox kesulurhan, melawaskan sistem pencernaan dan sangat bagus utk yg ada sembelit.

2. BAKAR - Shaklee OmegaGuard
Lemak perlu dibakar supaya dapat dikeluarkan dari badan melalui sistem perkumuhan. Jika tidak dibakar atau diuraikan, maka berkepuklah lemak di dalam badan kita. Bila dah penuh kat pinggang, punggung, peha...lemak tu akan melimpah ruah ke bahagian organ penting badan kita yakni visceral fat. Bahaya tu dek non, risiko utk kena darah tinggi, kencing manis dll tu memang ada. OmegaGuard ni lagi satu kelebihannya, boleh kawal selera makan kalau kena cara makannya.

3.BINA - Shaklee Cinch
Bina di sini ialah bina otot bagi menggantikan lemak yang telah dibuang tadi. Kalau lemak tidak digantikan dengan otot, maka terjadilah kulit menggeleber dan tidak firm. Penat-penat je turunkan berat badan, tapi body tak mantap dan pejal. Cinch ni kaya dengan protein dan leucine yang boleh menukarkan lelemak kepada otot.


SET KURUS SHAKLEE SELAMAT DAN TIDAK MENGANDUNGI BAHAN KIMIA YG MERBAHAYA


Set Kurus

Hubungi saya untuk konsultasi ekslusif untuk mengetahui set supplemen yg berkesan dan sesuai untuk anda menurunkan berat badan.
whatsapp/sms : 0194587610
facebook : facebook.com/vitaminkesuburan




No comments :

Post a Comment