Rawat Endometriosis Dengan Air Kunyit

Bismillah....

Memang terdapat banyak alternatif kepada rawatan endometriosis. Rawatan hormon, pembedahan, supplemen Shaklee dan juga kaedah tradisional.

Set Shaklee untuk Endometriosis

1. Shaklee Vitamin E
Dapat membantu mengurangkan rasa sakit akibat senggugut. Vitamin E juga sejenis antioksidan yg dapat membantu menghalang pertumbuhan tisu yg abnormal dalam badan seperti endometriosis.

2. Shaklee BComplex
- Diperlukan oleh penghidap endometriosis untuk hati menukarkan estrogen berlebihan kepada estrogen yg lemah dan kurang merbahaya.  
Bcomplex juga membantu menghasilkan ”prostaglandin baik” yg dapat merehatkan dan melebarkan salur darah. Manakala “prostaglandin jahat” menyebabkan kontraksi dan menambahkan kesakitan. Terdapat kajian menunjukkan kesakitan dan jangka masa senggugut ketara berkurangan dengan pengambilan vitamin B-complex. 

4. Shaklee Omega Guard
Asid lemak Omega-3 dapat membantu mengurangkan inflamasi/radang. Kajian ke atas dua kumpulan wanita – satu kumpulan diberi supplemen Omega-3 dan satu kumpulan diberi placebo. Kumpulan yg mengambil Omega-3, rasa sakit sakit senggugut mereka berkurangan dengan banyak sekali.

5. Shaklee Vita C Sustain Release
- Vitamin C memastikan immune sistem anda berfungsi pada tahap optimum supaya tubuh boleh mengesan dan memusnahkan tisu endometrium yg tidak normal.

6. Shaklee Ostematrix
- Ostematrix mengandungi magnesium yang dapat merehatkan otot serta mengurangkan rasa sakit ketika haid/senggugut yang teruk.

Rawatan Tradisional

Saya mmg sukakan rawatan tradisional yg menggunakan bahan-bahan semulajadi seperti herba dan tumbuh-tumbuhan. Saya ingin kongsikan petua Dina Zaman, seorang penulis yg menghidap endometriosis bertahun lamanya. Cyst endometriosis Dina HILANG selepas mengamalkan air kunyit. Seperti yg dikongsikan oleh Daphne Iking di laman blog beliau -> http://daphneiking.blogspot.com/2014/02/dinas-air-kunyit-jamu.html

Minum air kunyit ini 3 kali seminggu.

Bahan-bahan:
1. Tumeric (5 ketul bersaiz  jari sederhana)
2. Ginger ( besar ibu jari)
3. Lengkuas (besar ibu jari)
4. Daun Sirih (optional)
5. Kacip Fatimah (optional)
6. Asam Jawa (1 sudu besar)
7. Gula Melaka (sedikit je utk rasa)
8. 1 liter air (lebih kurang)

Anda boleh blend/kisar bahan-bahan 1-5 dan kemudian rebus bersama gula melaka. Tetapi, wanita Indonesia yg mengajar Dina petua ini memberitahu cara terbaik ialah si pesakit mencencang bahan-bahan ini sambil niat supaya dipulihkan endometriosis, dikurniakan kesihatan yg baik. Dan juga disertai dengan selawat ke atas Rasulullah SAW. Jika Dina boleh pulih dari endometriosis dengan air rebusan kunyit ini, kenapa tidak anda? Insha Allah...dengan izin dari-Nya.



No comments :

Post a Comment